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Detalhes do Documento


DISSERTAÇÃO DE MESTRADO
Título Original (PT):
AMORAS E JABUTICABAS: RAÍZES E FRUTOS DE UMA PEDAGOGIA PROFUNDA PARA TODOS
Autor:
HAMER, BRUNA LASELVA
Email:
brunah_bru@yahoo.com.br
Instituição:
UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA JÚLIO DE MESQUITA FILHO (UNESP) - BRASIL
Unidade:
FACULDADE DE CIÊNCIAS (FC) - BAURU - SP
Local de Publicação:
UNESP
Data de Publicação:
2014
Área:
CIÊNCIAS HUMANAS
Área de Concentração:
PSICOLOGIA
Titulação:
MESTRE(A) EM PSICOLOGIA
Orientador:
Drª. CAPELLINI, VERA LÚCIA MESSIAS FIALHO
Co-Orientador:
Ms. LORTHIOIS, MARIE-CÉLINE GERMAINE RENÉE FLORIO
Banca Examinadora:
Drª. CAPELLINI, VERA LÚCIA MESSIAS FIALHO
Dr. PRADO, GUILHERME DO VAL TOLEDO
Drª. ALMEIDA, LUCIA HELENA HEBLING
Data de Defesa:
09/05/2014
Palavras-Chave (PT):
DANÇA CIRCULAR SAGRADA
EDUCAÇÃO
PEDAGOGIA PROFUNDA
PSICOLOGIA JUNGUIANA
TOQUES SUTIS
Resumo Original (PT):
A PRESENTE INVESTIGAÇÃO SE DELINEOU A PARTIR DA NECESSIDADE DE RECONSIDERAÇÃO DOS PROPÓSITOS DA EDUCAÇÃO E DO SENTIDO DO PROCESSO DE ESCOLARIZAÇÃO. OS DEBATES ATUAIS SOBRE A EDUCAÇÃO APONTAM GRANDE DIFICULDADE DOS SISTEMAS EDUCATIVOS EM PROPORCIONAR UM ENSINO DE QUALIDADE, RESPEITANDO A HETEROGENEIDADE E A INDIVIDUALIDADE NA COMUNIDADE ESCOLAR. A RAZÃO, O CONHECIMENTO CIENTÍFICO E TÉCNICO, E A ESPECIALIDADE, SÃO FORTEMENTE VALORIZADOS EM NOSSA CULTURA, O QUE SE REFLETE NA ÁREA DA EDUCAÇÃO. ASSIM, SÃO OFERECIDOS À CRIANÇA ESTÍMULOS INTELECTUAIS DESDE MUITO CEDO, ENQUANTO SEU CORPO, SUAS EMOÇÕES, SUA INTUIÇÃO VÃO SENDO SILENCIADOS. A PSICOLOGIA JUNGUIANA, AO CONSIDERAR, ALÉM DO INCONSCIENTE PESSOAL DO SER HUMANO, A EXISTÊNCIA DE UM INCONSCIENTE COLETIVO, PERMITE IR MUITO ALÉM DA VISÃO DO HOMEM COMO SER APENAS RACIONAL. A OBSERVAÇÃO DA CRIANÇA SOB ESSA ÓTICA, JUSTIFICA A ATENÇÃO AO SEU CORPO, SEUS SONHOS, SUAS EMOÇÕES, SEU INTELECTO, SUA ESPIRITUALIDADE E QUANTAS OUTRAS DIMENSÕES SE APRESENTEM. A EDUCAÇÃO DEVE ENTÃO ATENDER TODAS AS SUAS NECESSIDADES, VISANDO UMA FORMAÇÃO INTEGRAL. COM ESSE OBJETIVO NASCEU A PEDAGOGIA PROFUNDA, A QUAL CONSIDERA A CRIANÇA COM SUAS MÚLTIPLAS DIMENSÕES. SEU EIXO TEÓRICO SE BASEIA NA PSICOLOGIA PROFUNDA, INTEGRANDO AINDA PRINCÍPIOS E PRÁTICAS DAS DANÇAS CIRCULARES SAGRADAS E DOS TOQUES SUTIS. A PEDAGOGIA PROFUNDA NÃO PROPÕE UMA METODOLOGIA DE ENSINO, MAS UM APRIMORAMENTO DO EDUCADOR, DE SUA PERSONALIDADE, DE SUA VISÃO DE SER HUMANO E DO SEU CONHECIMENTO DA CRIANÇA. ALÉM DA DANÇA E DOS TRABALHOS CORPORAIS CITADOS ACIMA, ELA INCLUI O TRABALHO COM A MATÉRIA, POR MEIO DE TÉCNICAS ARTESANAIS E TRABALHOS MANUAIS, ASSIM COMO BRINCADEIRAS, JOGOS E CONFECÇÃO DE BRINQUEDOS. DESSA FORMA, ESTE ESTUDO TEVE COMO OBJETIVO ANALISAR A APLICAÇÃO DOS PRESSUPOSTOS DA PEDAGOGIA PROFUNDA NA PRÁTICA DE UMA DOCENTE DE EDUCAÇÃO INFANTIL E AVALIAR SE A PRÁTICA DESENVOLVIDA FAVORECE O ATENDIMENTO À DIVERSIDADE. É CARACTERIZADO COMO UM ESTUDO DE CASO, FUNDAMENTADO NA METODOLOGIA CLÍNICO QUALITATIVA, UTILIZOU DOS MÉTODOS DE HISTÓRIA DE VIDA, NARRATIVAS E ANÁLISE DE CONTEÚDO. A PESQUISA FOI DESENVOLVIDA EM UMA ESCOLA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO INFANTIL, POR MEIO DE OBSERVAÇÃO DA PRÁTICA DOCENTE E ENTREVISTAS COM A PROFESSORA, DESENVOLVIDAS EM OITO ENCONTROS, ALÉM DE ANÁLISE DOCUMENTAL. O LEVANTAMENTO BIBLIOGRÁFICO OCORREU EM TRÊS BASES DE DADOS (NACIONAL E INTERNACIONAL), IDENTIFICANDO-SE A PUBLICAÇÃO DE APENAS DEZ ARTIGOS NA ÚLTIMA DÉCADA RELACIONADOS À UTILIZAÇÃO DOS CONCEITOS DA PSICOLOGIA JUNGUIANA NA EDUCAÇÃO, DESTACANDO A ESCASSEZ DE TRABALHOS QUE INTEGREM AS DUAS ÁREAS. OS RESULTADOS DA OBSERVAÇÃO DA PRÁTICA DOCENTE APRESENTAM A POSSIBILIDADE DE UMA EDUCAÇÃO PAUTADA NOS VALORES DA LIBERDADE E CONFIANÇA, COM INCLUSÃO DA DIMENSÃO ARTÍSTICA E DO CONTATO COM A NATUREZA NO PROCESSO EDUCACIONAL, POTENCIALIZANDO O ESPAÇO PARA OS INTERESSES E CURIOSIDADES DA CRIANÇA. OS DADOS FORAM ORGANIZADOS EM QUATRO EIXOS: AMBIENTE DESCONTRAÍDO; O BRINCAR COM A MATÉRIA; A CRIANÇA E O CORPO; E, A RELAÇÃO DA PROFESSORA COM AS CRIANÇAS. AS CONCLUSÕES AFIRMAM A CONTRIBUIÇÃO DA PEDAGOGIA PROFUNDA AO SINALIZAR POSSIBILIDADES DISTINTAS DE ATENDER ÀS NECESSIDADES DA CRIANÇA CONSIDERADA EM SUA INTEGRALIDADE, FAVORECENDO, ASSIM, UMA EDUCAÇÃO PARA A DIVERSIDADE.
Título (EN):
BLACKBERRIES AND JABUTICABA FRUITS: ROOTS AND FRUITS OF A PROFOUND EDUCATION FOR EVERYONE
Palavras-Chave (EN):
EDUCATION
JUNGIAN PSYCHOLOGY
PROFOUND PEDAGOGY
SACRED CIRCLE DANCES
SUBTLE TOUCHES
Resumo Original (EN):
THE PRESENT STUDY WAS OUTLINED FROM THE NEED TO RECONSIDER THE PURPOSES OF EDUCATION AND THE MEANING OF THE SCHOOLING PROCESS. CURRENT DEBATES ABOUT EDUCATION INDICATE GREAT DIFFICULTY OF EDUCATIONAL SYSTEMS TO PROVIDE A QUALITY EDUCATION, RESPECTING THE DIVERSITY AND INDIVIDUALITY IN THE SCHOOL COMMUNITY. THE REASON, THE SCIENTIFIC AND TECHNICAL KNOWLEDGE, AND SPECIALTY ARE HIGHLY VALUED IN OUR CULTURE, WHICH IS REFLECTED IN EDUCATION. THUS, ARE OFFERED TO THE CHILD INTELLECTUAL STIMULI VERY EARLY, WHILE THEIR BODY, THEIR EMOTIONS, THEIR INTUITION ARE SILENCED. JUNGIAN PSYCHOLOGY, BY CONSIDERING, IN ADDITION TO THE PERSONAL UNCONSCIOUS OF THE HUMAN BEING, THE EXISTENCE OF A COLLECTIVE UNCONSCIOUS, ALLOWS EXPANDING THE VISION OF MAN AS RATIONAL ONLY. THE OBSERVATION OF THE CHILD FROM THIS PERSPECTIVE, JUSTIFIES ATTENTION TO THEIR BODY, THEIR DREAMS, THEIR EMOTIONS, THEIR INTELLECT, THEIR SPIRITUALITY AND HOW MANY OTHER DIMENSIONS ARE PRESENTED. EDUCATION MUST THEN ATTEND ALL THEIR NEEDS, AIMING AT A COMPREHENSIVE EDUCATION. WITH THIS GOAL WAS BORN PROFOUND PEDAGOGY, WHICH CONSIDERS THE CHILD WITH ITS MULTIPLE DIMENSIONS. ITS THEORETICAL AXIS IS BASED ON PROFOUND PSYCHOLOGY, STILL INTEGRATING THE PRINCIPLES AND PRACTICES OF SACRED CIRCLE DANCES AND SUBTLE TOUCHES. THE PROFOUND PEDAGOGY DOES NOT PROPOSE A TEACHING METHODOLOGY, BUT AN ENHANCEMENT OF THE EDUCATOR, HIS PERSONALITY, HIS VISION OF THE HUMAN BEING AND HIS KNOWLEDGE OF THE CHILD. BESIDES DANCING AND BODY WORKS CITED ABOVE, IT INCLUDES WORKING WITH MATTER, THROUGH ARTISAN TECHNIQUES AND HANDWORK, AS WELL AS JOKES, GAMES AND TOYS CONFECTION. IN THIS WAY, THIS STUDY AIMED TO ANALYZE THE APPLICATION OF PROFOUND PEDAGOGY´S ASSUMPTIONS IN A EARLY CHILDHOOD TEACHER´S PRACTICE AND EVALUATE WHETHER THE PRACTICE DEVELOPED PROMOTES SERVICE TO DIVERSITY. IT IS FEATURED AS A CASE STUDY, BASED ON QUALITATIVE CLINICAL METHODOLOGY USED IN THE METHODS OF LIFE HISTORY, NARRATIVES AND CONTENT ANALYSIS. THE RESEARCH WAS CONDUCTED IN A PUBLIC EARLY CHILDHOOD SCHOOL EDUCATION, THROUGH OBSERVATION OF TEACHING PRACTICE AND INTERVIEWS WITH THE TEACHER, DEVELOPED IN EIGHT MEETINGS, AND DOCUMENTAL ANALYSIS. THE BIBLIOGRAPHIC SURVEY OCCURRED IN THREE DATABASES (NATIONAL AND INTERNATIONAL) IDENTIFYING THE PUBLICATION OF ONLY TEN ARTICLES IN THE LAST DECADE RELATED TO THE USE OF JUNGIAN PSYCHOLOGY´S CONCEPTS IN EDUCATION, HIGHLIGHTING THE SCARCITY OF STUDIES THAT INTEGRATE THE TWO AREAS. THE RESULTS OF OBSERVATION OF TEACHING PRACTICE PRESENTS THE POSSIBILITY OF AN EDUCATION BASED ON THE VALUES OF FREEDOM AND TRUST WITH THE INCLUSION OF ARTISTIC DIMENSION AND THE CONTACT WITH NATURE IN THE EDUCATIONAL PROCESS, INCREASING THE SPACE FOR THE CHILDS INTERESTS AND CURIOSITIES. DATA WERE ORGANIZED INTO FOUR AXIS: RELAXED ENVIRONMENT; PLAYING WITH THE MATTER; THE CHILD AND THE BODY; AND THE RELATIONSHIP OF THE TEACHER WITH THE CHILDREN. THE FINDINGS AFFIRM THE CONTRIBUTION OF PROFOUND PEDAGOGY BY INDICATING DISTINCT POSSIBILITIES TO ATTEND THE NEEDS OF THE CHILD, CONSIDERED IN ITS ENTIRETY, THUS FAVORING AN EDUCATION FOR DIVERSITY. THE PRESENT STUDY WAS OUTLINED FROM THE NEED TO RECONSIDER THE PURPOSES OF EDUCATION AND THE MEANING OF THE SCHOOLING PROCESS. CURRENT DEBATES ABOUT EDUCATION INDICATE GREAT DIFFICULTY OF EDUCATIONAL SYSTEMS TO PROVIDE A QUALITY EDUCATION, RESPECTING THE DIVERSITY AND INDIVIDUALITY IN THE SCHOOL COMMUNITY. THE REASON, THE SCIENTIFIC AND TECHNICAL KNOWLEDGE, AND SPECIALTY ARE HIGHLY VALUED IN OUR CULTURE, WHICH IS REFLECTED IN EDUCATION. THUS, ARE OFFERED TO THE CHILD INTELLECTUAL STIMULI VERY EARLY, WHILE THEIR BODY, THEIR EMOTIONS, THEIR INTUITION ARE SILENCED. JUNGIAN PSYCHOLOGY, BY CONSIDERING, IN ADDITION TO THE PERSONAL UNCONSCIOUS OF THE HUMAN BEING, THE EXISTENCE OF A COLLECTIVE UNCONSCIOUS, ALLOWS EXPANDING THE VISION OF MAN AS RATIONAL ONLY. THE OBSERVATION OF THE CHILD FROM THIS PERSPECTIVE, JUSTIFIES ATTENTION TO THEIR BODY, THEIR DREAMS, THEIR EMOTIONS, THEIR INTELLECT, THEIR SPIRITUALITY AND HOW MANY OTHER DIMENSIONS ARE PRESENTED. EDUCATION MUST THEN ATTEND ALL THEIR NEEDS, AIMING AT A COMPREHENSIVE EDUCATION. WITH THIS GOAL WAS BORN PROFOUND PEDAGOGY, WHICH CONSIDERS THE CHILD WITH ITS MULTIPLE DIMENSIONS. ITS THEORETICAL AXIS IS BASED ON PROFOUND PSYCHOLOGY, STILL INTEGRATING THE PRINCIPLES AND PRACTICES OF SACRED CIRCLE DANCES AND SUBTLE TOUCHES. THE PROFOUND PEDAGOGY DOES NOT PROPOSE A TEACHING METHODOLOGY, BUT AN ENHANCEMENT OF THE EDUCATOR, HIS PERSONALITY, HIS VISION OF THE HUMAN BEING AND HIS KNOWLEDGE OF THE CHILD. BESIDES DANCING AND BODY WORKS CITED ABOVE, IT INCLUDES WORKING WITH MATTER, THROUGH ARTISAN TECHNIQUES AND HANDWORK, AS WELL AS JOKES, GAMES AND TOYS CONFECTION. IN THIS WAY, THIS STUDY AIMED TO ANALYZE THE APPLICATION OF PROFOUND PEDAGOGY´S ASSUMPTIONS IN A EARLY CHILDHOOD TEACHER´S PRACTICE AND EVALUATE WHETHER THE PRACTICE DEVELOPED PROMOTES SERVICE TO DIVERSITY. IT IS FEATURED AS A CASE STUDY, BASED ON QUALITATIVE CLINICAL METHODOLOGY USED IN THE METHODS OF LIFE HISTORY, NARRATIVES AND CONTENT ANALYSIS. THE RESEARCH WAS CONDUCTED IN A PUBLIC EARLY CHILDHOOD SCHOOL EDUCATION, THROUGH OBSERVATION OF TEACHING PRACTICE AND INTERVIEWS WITH THE TEACHER, DEVELOPED IN EIGHT MEETINGS, AND DOCUMENTAL ANALYSIS. THE BIBLIOGRAPHIC SURVEY OCCURRED IN THREE DATABASES (NATIONAL AND INTERNATIONAL) IDENTIFYING THE PUBLICATION OF ONLY TEN ARTICLES IN THE LAST DECADE RELATED TO THE USE OF JUNGIAN PSYCHOLOGY´S CONCEPTS IN EDUCATION, HIGHLIGHTING THE SCARCITY OF STUDIES THAT INTEGRATE THE TWO AREAS. THE RESULTS OF OBSERVATION OF TEACHING PRACTICE PRESENTS THE POSSIBILITY OF AN EDUCATION BASED ON THE VALUES OF FREEDOM AND TRUST WITH THE INCLUSION OF ARTISTIC DIMENSION AND THE CONTACT WITH NATURE IN THE EDUCATIONAL PROCESS, INCREASING THE SPACE FOR THE CHILDS INTERESTS AND CURIOSITIES. DATA WERE ORGANIZED INTO FOUR AXIS: RELAXED ENVIRONMENT; PLAYING WITH THE MATTER; THE CHILD AND THE BODY; AND THE RELATIONSHIP OF THE TEACHER WITH THE CHILDREN. THE FINDINGS AFFIRM THE CONTRIBUTION OF PROFOUND PEDAGOGY BY INDICATING DISTINCT POSSIBILITIES TO ATTEND THE NEEDS OF THE CHILD, CONSIDERED IN ITS ENTIRETY, THUS FAVORING AN EDUCATION FOR DIVERSITY.
Arquivo:
DIS_MEST20140509_HAMER BRUNA LASELVA.pdf
Tamanho:
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Criado:
26/06/2014 ÀS 10:27:03
Atualizado:
26/06/2014 ÀS 10:27:03
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